
مدیر سایت چه کسی است؟
در دنیای دیجیتالی امروز، وبسایتها به عنوان ویترین کسبوکارها و سازمانها عمل میکنند.
اما پشت صحنه هر وبسایت موفق، فردی با عنوان “مدیر سایت” قرار دارد. عنوانی که برای بسیاری آشنا است؛ آن هم بدون اینکه بدانند مدیر سایت دقیقا چه کسی است، چه وظایفی دارد و چه خدماتی به صاحب آن کسب و کار و وبسایت ارائه میدهد.
ما در این مقاله از مجله دولوپ به بررسی کامل مباحث مربوط به مدیر سایت و وظایفش میپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.
مدیر سایت کیست؟
«مدیر سایت (وبمستر) کسی است که مسئولیت کلی مدیریت و نگهداری یک وبسایت را بر عهده دارد.» از طراحی اولیه و ساختار سایت گرفته تا بهینهسازی برای موتورهای جستجو و غیره همه و همه در حوزه مسئولیتهای نظارتی و مدیریتی یک مدیر سایت قرار میگیرد.
اگر تعجب کردید که چرا طراحی سایت و سئو را هم به لیست وظایف یک مدیر سایت اضافه کردیم، باید این توضیح را بدهیم که ما اصلا منظورمان فرایند طراحی سایت و بهینه سازی آن نیست. بلکه منظورمان، نظارت بر عمکرد صحیح طراح و سئو کار سایت است. هر چند که همین فرایندها هم در صورت توافق با کارفرما، میتوانند در لیست خدمات یک مدیر سایت و تیم مدیریتی او قرار بگیرد.
یک مدیر سایت موفق، فردی خلاق، مبتکر و با دانش فنی بالا نسبت به وبسایت ها است. او باید به زبان برنامهنویسی مسلط باشد، اصول طراحی وب را به خوبی بشناسد و از آخرین تکنولوژیهای روز دنیا آگاه باشد.
همچنین، یک مدیر سایت باید دارای مهارتهای ارتباطی قوی، توانایی حل مسئله و قدرت تصمیمگیری باشد. خصوصا با توجه به اینکه در دنیای امروزیِ پر از کسب و کار اینترنتی، نقش مدیر سایت روز به روز در حال پررنگ تر شدن است.
وظایف مدیر سایت چیست؟
حالا که با مدیر سایت آشنا شدیم، بیاید با هم یاد بگیریم که وظایف مدیر سایت دقیقا چیست؟
نظارت بر فرایند طراحی و توسعه وبسایت
یک کسب و کار موفق، پیش از طراحی سایت، مدیر سایتش را استخدام میکند! یعنی فردی را که قبلا روی عملکرد طراحی و توسعه سایت های زیادی نظارت کرده، و میتواند طراح سایت را برای اجرای صحیح فرایند طراحی و ساختار دهی راهنمایی کند.
این مدیر سایت، میتواند (یا به عبارتی باید بتواند!) مناسب ترین پلتفرم را برای پیاده سازی سایت انتخاب کند، در طراحی رابط کاربری آن برند به طراح کمک کند، و ساختار صفحات را پیش از طراحی آن ها مشخص کند.
مدیر سایت باید به گونهای ساختار سایت را بچیند که:
- بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
- بعدهها مشکلی از نظر بهینهسازی برای سایت به وجود نیاید.
علاوه بر این، این وظیفه مدیر سایت است که تعیین کند وبسایت به چه حجمی از فضای هاست، یا حتی چه نام دامنهای برای آن کسب و کار مناسب تر است.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
نگران نباشید! ما نمیخواهیم سئو را به لیست وظایف مدیر سایت اضافه کنیم! اما میخواهیم بگوییم که یک مدیر سایت، باید با فرایند سئو آشنا باشد تا در برخی از موارد، بتواند تیم متخصصان سئو سایت را هدایت و رهبری کند.
چرا که هیچ کس به اندازه ی مدیر سایت، از ساختار سایت و اهداف آنلاین کسب و کار آن برند اطلاعات ندارد. پس که کسی بهتر از مدیر سایت، که با دقت و دانش کافی خود، تیم سئو را در فرایندهایی مثل تحقیق کلمات کلیدی، یا تدوین برنامه محتوایی راهنمایی کند؟
بیشتر بخوانید: بررسی سرعت سایت
راهنمایی تیم تولید محتوا
یکی دیگر از وظایف اصلی مدیر سایت، هدایت و راهبری تیم تولید محتوا است. او به عنوان یک رهبر، مسئولیت دارد تا با ارائه یک چشمانداز واضح و مشخص، تیم را در جهت تولید محتوایی باکیفیت و هدفمند سوق دهد.
مدیر سایت باید با شناخت عمیق از مخاطبان هدف، استراتژی محتوایی را تدوین کند و به تیم خود کمک کند تا محتواهایی تولید کنند که نه تنها جذاب و خواندنی باشند، بلکه به اهداف کسبوکار نیز خدمت کنند.
علاوه بر این، مدیر سایت موظف است تا با نظارت روی روند تولید محتوا، از کیفیت و یکپارچگی آن اطمینان حاصل کند. پس برای این کار، او باید مرتبا عملکرد تیم تولید محتوا را ارزیابی، و بازخوردهای لازم را به این تیم ارائه دهد.
در نهایت هم اینکه مدیر سایت باید با استفاده از ابزارهای تحلیل وب، عملکرد محتوا را بررسی کند و بر اساس دادهها، استراتژیهای محتوایی را بهبود ببخشد.
پس اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، میتوانیم بگوییم که مدیر سایت نقش یک منتور یا مربی را برای تیم تولید محتوا ایفا میکند و با ایجاد یک محیط خلاق و پویا، به آنها کمک میکند تا بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.

مدیریت ترافیک
تحلیل و بررسی رفتار کاربران در وبسایت، یکی از جوانب کلیدی دیگری است که مستقیما روی فرایندهای یک وبسایت تاثیر میگذارد. یعنی مدیر سایت باید با کمک ابزارهای تحلیل وب، اطلاعات ارزشمندی درباره تعداد بازدیدکنندگان، نحوه ورود آنها به سایت و صفحاتی که بیشتر مورد بازدید قرار میگیرند، جمعآوری کند تا با استفداده از این اطلاعات بتواند:
- الگوهای رفتاری کاربران را شناسایی کند.
- درک بهتری از نیازها و علایق آنها پیدا کند
- نقاط قوت و ضعف وبسایت را شناسایی کند.
- و بهبودهای لازم را اعمال کند.
برای مثال، اگر مدیر سایت ببیند که کاربران برای مدتی طولانی در یک صفحه خاص میمانند، ممکن است بفهمد محتوای آن صفحه برای کاربران جذاب است. از سوی دیگر، اگر کاربران سریعا از صفحات خاصی خارج شوند، این میتواند نشانهای از نیاز به تغییرات در طراحی یا محتوا باشد. پس آنالیز رفتار کاربران، یکی از وظایف مستقیم یک مدیر سایت است.
“با افزایش سرعت سایت، تجربه کاربری بهتری به مشتریانتان هدیه دهید!”
امنیت سایت
حفاظت از وبسایت در برابر حملات سایبری از وظایف حیاتی مدیر سایت است. خصوصا با توجه به افزایش روز افزون تهدیدات آنلاین.
مدیر سایت باید از ابزارهای امنیتی مختلف استفاده کند تا از اطلاعات کاربران و دادههای وبسایت به خوبی محافظت کند.
این ابزارها شامل فایروالها، سیستمهای تشخیص نفوذ و رمزنگاری اطلاعات میشوند که به ایجاد یک محیط امن برای کاربران کمک میکنند. همچنین مدیر سایت باید بهطور مرتب امنیت وبسایت را بررسی و بهروزرسانی کند تا از آسیبپذیریها جلوگیری شود.
البته ممکن است با خود فکر کنید که حفظ امنیت سایت باید یکی از خدمات پشتیبانی سایت باشد. اما ما همینجا یادآوری میکنیم که کلیه خدماتی که از سمت یک مجری در حوزهی دیجیتال مارکتینگ به کارفرماهای صاحب کسب و کار در فضای آنلاین ارائه میشود، انتخابی و توافقی هستند. چه بسا یک نفر میتواند در آن واحد، هم سئوکار یک سایت باشد و هم متخصص امنیت آن سایت!

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتالی به معنای استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلف برای تبلیغ وبسایت و جذب کاربران جدید است. پس مدیر سایت میتواند با کمک شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات آنلاین به راحتی برند آن کسب و کار را معرفی، و توجه بیشتری را به سمت آن جلب کند.
این روشها نه تنها به افزایش آگاهی از برند کمک میکنند، بلکه میتوانند به شکلگیری یک جامعه فعال و درگیر از کاربران نیز منجر شوند.
البته دقت کنید که خدمات بازاریابی دیجیتالی معمولا بر عهده دیجیتال مارکتر آن برند است. نه مدیر سایت. اما اگر آن کسب و کار کوچک باشد، شما میتوانید با کارفرما برای انجام این خدمت هم توافق کنید. البته به شرطی که مطمئن باشید از پس آن بر میآیید!
پشتیبانی فنی
مدیر سایت مسئولیتهای زیادی دارد. یکی دیگر از این مسئولیت ها، رفع مشکلات فنی وبسایت و پاسخگویی به سوالات کاربران است. او باید مرتبا مطمئن شود که وبسایت همیشه در دسترس است و کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
این یعنی اگر کاربری با مشکلی مواجه شد، باید سریعا به او کمک کند تا کاربر تجربه خوبی از وبسایت داشته باشد.
علاوه بر این، مدیر وبسایت باید مرتب عملکرد سایت را بررسی کند تا از بروز مشکلات فنی جلوگیری کند. هر چند که ما پیشنهاد میکنیم به جای اینکه وقت مدیر سایت را بابت این دست از مشکلات بگیرید، با دریافت یکی از پلن های پشتیبانی سایت از وبسایت دولوپ، تمام خدمات بهینه سازی فنی، افزایش سرعت سایت و حفظ امنیت را به صورت یکجا دریافت کنید.

بهروز رسانی سایت
برای حفظ جذابیت و کارایی وبسایت، ضروری است که اطلاعات آن به طور مداوم بهروز شود. مدیر سایت باید بهطور مرتب محتوای سایت را تازه کند تا کاربران همیشه به اطلاعات دقیق و مرتبط دسترسی داشته باشند.
این کار که نشاندهنده تعهد برند به کیفیت و اعتبار هم هست، به بهبود امنیت و عملکرد سایت کمک، و از بروز مشکلات فنی جلوگیری مینماید.
بیشتر بخوانید: وظایف پشتیبان سایت
تحلیل و گزارشدهی
در نهایتِ تمام وظایفی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مدیر سایت باید مرتبا عملکرد وبسایت را بررسی کند و گزارشی از نتایج آن تهیه کند. تحلیلهایی که به او کمک میکنند تا ببیند کدام بخشهای سایت خوب عمل میکنند و کجاها نیاز به بهبود دارند.
در حقیققت مدیر با داشتن این اطلاعات، میتواند تصمیمات بهتری برای توسعه و بهینهسازی وبسایت بگیرد.
مطلب زیر را از دست ندهید:

تفاوت مدیر سایت با ادمین و پشتیبان سایت
وقتی صحبت از مدیریت یک وبسایت به میان میآید، ممکن است با عناوینی مثل مدیر سایت، ادمین سایت و پشتیبان سایت برخورد کنید. اما باید بدانید که هر کدام از این نقشها وظایف خاص خود را دارند و در واقع، به نوعی مکمل یکدیگر هستند.
پس بیایید به تفاوتهای این سه نقش نگاهی بندازیم.
مدیر سایت
یک مدیر مسئولیت مدیریت کلی وبسایت را بر عهده دارد. همانطور که در مطالب بالا گفتیم، او استراتژیها و اهداف سایت را تعیین میکند و به بهبود تجربه کاربری و جذب مخاطب تمرکز دارد. مدیر سایت باید توانایی تجزیه و تحلیل دادهها را داشته باشد تا بتواند تصمیمات بهتری برای رشد وبسایت بگیرد.
ادمین سایت
از سوی دیگر، ادمین سایت بیشتر به جنبههای فنی و مدیریتی وبسایت میپردازد. وظایف ادمین شامل مدیریت کاربران، تنظیمات سایت و اطمینان از عملکرد صحیح تمامی بخشها است. ادمین باید با سیستمهای مدیریت محتوا آشنا باشد و بتواند مشکلات فنی را به سرعت حل کند.
پشتیبان سایت
در نهایت، پشتیبان سایت مسئولیت حفظ و نگهداری از دادهها و امنیت وبسایت را دارد. او باید از بروز مشکلاتی مانند هک شدن یا از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کند و در صورت بروز چنین مشکلاتی، اقدام به بازیابی دادهها نماید. همچنین پشتیبان مسئول بکاپگیری منظم از اطلاعات سایت هم میباشد.

یک مطلب مفید و کاربردی دیگر برایتان داریم!
در آخر
مدیر سایت با مسئولیتهای گستردهای که دارد، نقشی کلیدی در موفقیت و عملکرد وبسایت ایفا میکند. با همکاری ادمین و پشتیبان، این تیم میتواند تجربهای بینظیر برای کاربران ایجاد؛ و به رشد و توسعه یک کسبوکار آنلاین کمک کنند.
سوالات مربوط به مدیر سایت
یک مدیر سایت باید از چه ابزارهایی آشنایی داشته باشد؟
ابزارهای طراحی وب، سیستمهای مدیریت محتوا (CMS)، ابزارهای سئو، ابزارهای تحلیل وب و نرمافزارهای ارتباطی.
چگونه میتوانیم رفتار کاربران را در یک وبسایت تحلیل کنیم؟
با استفاده از ابزارهای تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس و بررسی دادههای مربوط به مسیر حرکت کاربران، صفحات پر بازدید و منابع ترافیک.
یه سوال داشتم بهترین افزونه برای مدیریت یک وبسایت فروشگاهی چی خوبه؟
برای پاسخ ابتدا اینجا کلیک کنید