نکات مهم مدیران سایت

مدیران و دارندگان وبسایت باید این نکات را بدانند!

درست است که داشتن یک وبسایت می‌تواند اولین گام برای حضور در دنیای دیجیتال باشد. اما مدیریت صحیح آن سایت است که کلید موفقیت است.

به همین دلیل، مدیران و دارندگان وبسایت باید با اصول مختلف مدیریت سایت و مدیریتِ تیمِ گرداننده سایت آشنا باشند تا بتوانند سایت خود را به بهترین شکل ممکن اداره کرده و از مزایای آن بهره ببرند.

ما در این مقاله از سایت دولوپ، قصد داریم تا به بررسی نکات مهمی بپردازیم که هر مدیر وبسایتی باید بداند.

پس برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر، تا انتهای همراه ما باشید.

مهمترین نکاتی که مدیران سایت باید بدانند

1- سایت داشتن خوب است، اما مدیریت آن مهم تر است

خیلی از افراد و کارفرماهایی که دوست دارند در فضای اینترنتی هم حضوری فعال داشته باشند، تصور می‌کنند که داشتن یک وبسایت برایشان کافی است. اما نمی‌دانند که بدون مدیریت صحیح وبسایت، سایت نمی‌تواند موفق شود و در اصل هیچ ارزشی ندارد.

این مدیریت سایت شامل به روز رسانی‌های مرتب و مداوم محتوا، بهینه سازی سئو، بررسی عملکرد فنی، ایجاد استراتژی‌های بازاریابی و حل مشکلات احتمالی است.

یک سایت بدون مدیریت صحیح، نه‌تنها به هدف‌های خود نمی‌رسد، بلکه می‌تواند منجر به از دست رفتن کاربران و کاهش درآمد هم شود.

مهمترین نکاتی که مدیران سایت باید بدانند
مهمترین نکاتی که مدیران سایت باید بدانند

2- برای سایتتان یک پشتیبان سایت 24 ساعته بگیرید

سایت شبیه به یک مرکز خریدِ 24 ساعته است. اگر توانستید مرکز خریدتان را بدون حضور نگهبان یا فروشنده رها کنید، می‌توانید سایتتان را هم به حال خودش بگذارید.

مشکلات فنی ممکن است در هر لحظه رخ بدهند. اختلال در سرور، خطاهای برنامه‌نویسی، هک شدن یا کندی سایت، همگی از جمله مشکلاتی است که می‌توانند گریبان گیر سایت شما شوند و تاثیری منفی روی تجربه کاربران بگذارند. فقط یک پشتیبان سایت حرفه ای میتواند به شما کمک کند!

داشتن یک پکیج خدمات پشتیبانی وبسایت ماهانه که در آن پشتیبان سایت، مشکلات سایت را به سرعت برطرف کند می تواند  از کاهش ترافیک و از دست دادن مشتریان شما جلوگیری کند. 

3- اگر کیفیت هاستتان خوب نیست، فورا آن را عوض کنید

هاستینگ تاثیر زیادی بر سرعت، امنیت و پایداری سایت دارد. پس اگر سایت شما سرعت پایینی دارد، قطع و وصل می‌شود یا دچار خطاهای سروری است، حتی اگر هزینه‌ی یک سالِ سایتتان را به هاستینگ پرداخت کردید و امروز روزِ اولِ استفاده از این هاست است، بدون فوت وقت نسبت به تغییر هاست اقدام کنید!

هنگام انتخاب هاست هم باید دقت کنید که هاست مورد نظر از منابع مناسب، پشتیبانی قوی و سرورهای پایدار برخوردار باشد. اگر CDN سایت را هم بارگذاری کنید که دیگر چه بهتر! چون CDN (شبکه توزیع محتوا) می‌تواند به افزایش سرعت سایت و کاهش تاخیر کمک کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه هاست داخل و خارج

تغییر هاست برای بهبود کیفیت
تغییر هاست برای بهبود کیفیت
زنگوله
تاثیر سرعت لود سایت بر سئو سایت

ما در طول این مقاله چند بار به موضوع زیر اشاره کردیم:

4- از هزینه کردن نترسید، هزینه های سایت سرمایه‌گذاری های شما است!

بسیاری از مدیران سایت‌ها از هزینه کردن برای بهینه‌سازی، سئو، امنیت و تولید محتوا اجتناب می‌کنند!

اما شما به عنوان یک مدیرِ سایت حرفه ای و آگاه باید بدانید که هر هزینه‌ای که برای سایت خود انجام می‌دهید، در حقیقت یک سرمایه‌گذاری برای رشد کسب‌وکار شما است.

این هزینه می‌تواند برای خرید هاست باکیفیت، استخدام متخصصان سئو، تبلیغات هدفمند یا تولید محتوای ارزشمند باشد. اما هر چه و از هر نوعی که باشد، باعث افزایش بازدید و درآمد سایت خواهد شد.

 

5- برای دریافت خدمات سئو اقدام کنید

سئو یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یک سایت است. درحقیقت بدون سئو و تبلیغات، سایت به موفقیت نمیرسد و شما به عنوان یک مدیر سایت، هیچ فروشی را تجربه نخواهید کرد.

اما با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، می‌توانید رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید و کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنید.

خدمات سئو شامل بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO)، بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO)، تولید محتوای سئو شده و بررسی فنی سایت است. خدماتی که معمولا توسط تیم های سئو سایت به مشتریان ارائه می‌شود.

بهینه سازی سایت با سئو
بهینه سازی سایت با سئو

6- ورودی‌های سایت را بررسی کنید

برای برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی به صورت موثر، باید بدانید کاربران از چه طریقی وارد سایت شما می‌شوند. یعنی بفهمید که ورودی های سایتتان از گوگل است، از اینستاگرام است یا افراد مستقیما با سرچ اسم دامنه شما وارد سایتتان می‌شوند.

ابزارهایی مانند Google Analytics، پلاگین های آمارگیر، Google Search Console و ابزارهای مشابه به شما کمک می‌کنند که منابع ترافیک خود را تحلیل و بر اساس آن کمپین‌های تبلیغاتی و استراتژی‌های بهینه‌سازی را تنظیم کنید.

7- گلوگاه‌های درآمدی سایتتان را بشناسید

اگر وب‌سایت شما برای کسب درآمد طراحی شده، باید بدانید که کدام بخش‌ها بیشترین سود را برای شما دارند. مثلا اگر یک سایت شرکتی برای معرفی خدماتتان دارید، باید بفهمید که مشتریان شما بیشتر به دنبال کدام خدمات هستند، یا کدام خدماتند که دارد سود بیشتری به کسب و کار شما می‌رسانند.

تحلیل صفحات پربازدید، نرخ تبدیل و رفتار کاربران، همگی از جمله کارهایی هستند که به شما کمک می‌کند تا روی بخش‌های درآمدزای سایت بیشتر تمرکز کنید و پیشنهادات ویژه‌ای برای مشتریان خود ارائه دهید.

8- به بخش نظرات سایت اهمیت زیادی بدهید

تعامل با کاربران یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت یک سایت است. خیلی از متخصصان حوزه وب معتقدند همین بخش نظرات و پرسش و پاسخ ها بود که دیجی کالا را به محبوب ترین پلتفرم اینترنتی ایران تبدیل کرد.

بخش نظرات به شما این امکان را می‌دهد که از نظرات و پیشنهادات کاربران آگاه شوید، اعتماد آن‌ها را جلب کنید و نرخ تعامل سایت خود را افزایش دهید. ضمن اینکه پاسخ‌گویی سریع و مناسب به نظرات، نشان‌دهنده اعتبار برند شماست.

اهمیت به نظرات سایت

9- از امنیت سایتتان غافل نشوید

امنیت یک سایت به‌اندازه سرعت و محتوا اهمیت دارد. مثلا استفاده از گواهینامه SSL، به‌روزرسانی مداوم افزونه‌ها و سیستم مدیریت محتوا، تهیه نسخه‌های پشتیبان منظم و استفاده از افزونه‌های امنیتی مانند فایروال‌ها و سیستم‌های تشخیص نفوذ می‌تواند از حملات سایبری جلوگیری کند.

البته دقت کنید که اجرای 90 درصد از این اقدامات امنیتی اصلا کار شما نیست! بلکه یک متخصص سایت باید این کارها را برای شما روی سایتتان انجام دهد! پس این ها صرفا برای این بود که به عنوان یک مدیر خوب و آگاه، بدانید که سایتتان باید امنیت بالایی داشته باشد.

10- زیبایی سایت مهم است اما نه به اندازه‌ی سرعت

درست است که طراحی زیبا و حرفه‌ای سایت می‌تواند نظر کاربران را جذب کند، اما اگر این زیبایی ها منجر به کند شدن سایت شود، کاربران بدون تعامل داشتن با سایت آن را ترک خواهند کرد!

پس باید درکنار حفظ زیبایی سایت، با انجام کارهایی مثل بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از کشینگ، حذف کدهای اضافی و انتخاب هاست سریع، سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: کشینگ چیست؟

11- مرتبا رقبای سایتتان را بررسی کنید

تحلیل رقبا در تمام کسب و کارها اهمیت دارد. چه کسب و کارهای حضوری و فیزیکی باشد، چه کسب و کارهای آنلاین! چه بسا از نظربسیاری از متخصصان کسب و کار، تحلیل رقبا در بیزنس‌های آنلاین اهمیت بسیار بیشتری دارد. 

فرایند تحلیل رقبا می‌تواند به شما کمک کند که از استراتژی‌های موفق آن‌ها الهام و از اشتباهاتشان درس بگیرید. بررسی محتوای آن‌ها، روش‌های بازاریابی و تکنیک‌های سئوی آن ها هم می‌تواند شما را در مسیر رشد قرار دهد.

لزوم تحلیل رقبا برای موفقیت سایت
لزوم تحلیل رقبا برای موفقیت سایت

12- برای رسیدن به فروش بیشتر استراتژی تدوین کنید

فروش موفق سایت نیاز به یک استراتژی مشخص دارد. باید هدفتان را تعیین کنید، بازار هدف را شناسایی کنید و با تبلیغات، سئو و بستن کمپین های حرفه ای به افزایش نرخ فروش سایتتان کمک می‌کند.

13- مستقیما روی محتواهای سایت نظارت کنید

هیچ‌کس مثل خود شما از جزئیات کسب و کارتان آگاه نیست و هیچکس هم تخصص شما را ندارد. بنابراین، ضروری است که مستقیما روی محتوای سایت خود نظارت داشته باشید.

شما بهتر از هرکسی می‌دانید که چه اطلاعاتی برای مشتریان و مخاطبانتان ارزشمند است و چگونه می‌توانید پیام‌های کلیدی برند خود را به بهترین شکل منتقل کنید.

علاوه بر این، بررسی مستمر کیفیت محتوا، اطمینان از بروزبودن اطلاعات و استفاده از محتوای چندرسانه‌ای (مانند تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیکها) به افزایش تعامل کاربران و بهبود سئو کمک می‌کند.

پس اگرچه می‌توانید تولید محتوا را به تیم‌هایی حرفه‌ای بسپارید، اما بهتر است نظارت مستقیم و بازخورد مداوم بر محتوای تولید شده داشته باشید تا کیفیت و هماهنگی آن با اهداف تجاری شما حفظ شود

14- تهیه تصاویر خوب بر عهده شما یا تیم تولید محتوا است

نه نویسنده ی محتوا، نه پشتیبان سایت و نه سئوکار، هیچکدام نمی‌توانند برای کسب و کار شما تصاویر جدیدی تهیه کنند. نهایتا می‌توانند از اینترنت عکس هایی مشابه به کسب و کار شما کپی کنند!

تصاویر یکی از مهم‌ترین عناصر سایت هستند و می‌توانند به شدن روی تجربه کاربری کاربران تاثیر بگذارند. پس استفاده از تصاویری باکیفیت و مرتبط با محتوا که مختص کسب و کار شما باشد، هم میتواند سایتتان را جذاب‌تر کند و هم در بهبود سئو نیز موثر باشد.

15- جلوی دوربین بیایید و در فرایندهای تولید محتوا مشارکت کنید

حضور شما در ویدئوها و محتواهای بصری می‌تواند اعتماد کاربران را به کسب و کار شما افزایش دهد. یعنی این کار هم به برندسازی شخصیتان کمک می‌کند، هم به برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان کمک می‌کند.

چون وقتی کاربران چهره شما را می‌بینند و صدای شما را می‌شنوند، احساس نزدیکی بیشتری با شما خواهند داشت و احتمال اعتماد به خدمات یا محصولات شما در آن ها بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، ایجاد ویدئوهای آموزشی، مصاحبه‌ها، پشت‌صحنه کارها و معرفی محصولات به‌صورت ویدیویی هم می‌تواند جذابیت سایت شما را افزایش داده و نرخ تعامل کاربران را بالا ببرد.

راهنمای انتخاب یک تیم متخصص برای دریافت خدمات سایت
راهنمای انتخاب یک تیم متخصص برای دریافت خدمات سایت

راهنمای انتخاب یک تیم متخصص برای دریافت خدمات سایت

انتخاب یک تیم متخصص برای مدیریت سایت و سئو مجموعه شما می‌تواند تفاوت زیادی در عملکرد سایت شما ایجاد کند. پس هنگام انتخاب تیم باید چند نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید:

  1. نمونه کارهای آن مجموعه را بررسی کنید.
  2. نظرات مشتریان قبلی آنها را مطالعه کنید.
  3. میزان تخصص و تجربه آن ها را ارزیابی کنید.
  4. از آن ها بخواهید یک برنامه کاری برای شما ارائه دهند.
  5. به نحوه پاسخگویی و پشتیبانی آن‌ها توجه کنید.

تیم دولوپ به عنوان یک تیم حرفه‌ای و کامل در زمینه خدمات پشتیبانی سایت، بهینه‌سازی سئو و تولید محتوای باکیفیت، می‌تواند به شما در رشد و موفقیت کسب‌وکارتان کمک کند.

با همکاری با تیم دولوپ، شما می‌توانید از یک پشتیبانی سایت فروشگاهی ماهانه ۲۴ ساعته، سئوی حرفه‌ای و تولید محتوای هدفمند بهره‌مند شوید و سایت خود را در مسیر رشد و موفقیت قرار دهید.

سخن آخر

مدیریت یک سایت تنها به راه‌اندازی آن محدود نمی شود. برای موفقیت در فضای دیجیتال، باید به طور مداوم روی بهبود عملکرد، افزایش امنیت، سئو و تجربه کاربری سایت کار کنید.

رعایت نکات فوق می‌تواند به شما کمک کند تا سایت خود را به یک منبع درآمد پایدار و موفق تبدیل کنید. پس اگر دوست دارید جزو مدیران آگاه و موفق باشید، این محتوا را مجدد با دقت مطالعه کنید.

سوالات مربوط به عوامل سرعت سایت

چه میزان بودجه برای مدیریت سایت نیاز است؟

بودجه بسته به نیازهای سایت متغیر است، اما باید روی هاستینگ باکیفیت، تولید محتوا و سئو سرمایه‌گذاری کرد.

با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics ، Ahrefs و SEMrush می‌توان عملکرد رقبا را بررسی کرد.

بله، هک شدن سایت می‌تواند اطلاعات کاربران را به خطر بیندازد و اعتبار سایت را خدشه‌دار کند. استفاده از پروتکل‌های امنیتی بسیار مهم است.

به این مطلب امتیاز دهید
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است!