پیج اسپید اینسایتس

بهینه سازی سایت در PageSpeed Insights

افزایش حجم اطلاعات و پیچیدگی وب‌سایت‌ها در دنیای امروز، نیاز به داشتن سرعت بالای بارگذاری صفحات را به یکی از بزرگترین چالش‌های وبمستر ها و طراحان سایت تبدیل کرده است. چرا که سرعت پایین سایت کاربران را آزار می‌دهد و منجر به کاهش نرخ تبدیل، افزایش نرخ پرش و در نهایت کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

ابزار PageSpeed Insights گوگل با ارائه گزارش‌هایی دقیق به وبمسترها، به آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی مشکلات مربوط به سرعت سایت خود را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام کنند. پس با ما همراه شوید تا در این مقاله از دولوپ، به بررسی گزارش‌های Page Speed Insights و راهکارهای این سایت برای بهبود سرعت سایت بپردازیم.

Page Speed Insight چیست؟

Page Speed Insights یک ابزار قدرتمند و رایگان است که توسط شرکت گوگل عرضه شده است. ابزاری که به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت خود را ارزیابی کنید و گزارش کاملی از مواردی که باعث کندی صفحات شما شدند، مشاهده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از Page Speed Insights، متوجه شوید که کدام عناصر سایت شما بیشترین تاثیر را روی سرعت بارگذاری صفحات مختلف دارند. یعنی اگر سرعت یک صفحه کم است، می‌فهمید که کدام یک از المان های آن صفحه باعث افت سرعت سایت شما شده است.

این ابزار به حدی قوی و کاربردی است که حتی به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید با انجام تغییراتی در کدهای سایت، تصاویر، فایل‌های CSS و جاوا اسکریپتتان، سرعت بارگذاری صفحات مختلف را بهتر کنید.

البته این ابزار، صرفا یکی از ابزارهای تست سرعت سایت است. ما در مقاله “معرفی و بررسی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت“، ابزارهای دیگری هم به شما معرفی کردیم.

تست سرعت سایت با Page Speed ​​Insights | چگونه با این ابزار کار کنیم؟

شما برای استفاده از ابزار page speed Insights، باید مرحله به مرحله، اقدامات زیر را انجام دهید.

1. ورود به سایت page speed insight

وارد سایت اصل page speed Insights به آدرس pagespeed.web.dev شوید. یعنی یا این آدرس را در مرورگرتان سرچ کنید، یا وارد گوگل شوید و عبارت page speed insight را در آن جستجو کنید. معمولا اولین لینک، همان لینک اصلی است.

چگونه با تست سرعت سایت کار کنیم؟
چگونه با تست سرعت سایت کار کنیم؟

2. وارد کردن آدرس سایت برای بررسی

url دقیق صفحه ای که قصد دارید سرعت آن را با این ابزار بررسی کنید، در کادر وسط صفحه وارد کنید. یعنی دقیقا همان جایی که نوشته “enter a webpage url”.

3. دریافت گزارش

پس از چند لحظه، گزارش کاملی از سرعت صفحه مد نظر شما نمایش داده می‌شود. گزارشی که شامل دو بخش اصلی است:

  • Mobile: نتایج تست برای نسخه موبایل سایت.
  • Desktop: نتایج تست برای نسخه دسکتاپ سایت.
دریافت گزارش از سایت page speed insight
دریافت گزارش از سایت page speed insight
زنگوله
افزایش سرعت سایت

مطلب زیر را از دست ندید:

معرفی قسمت های مختلف گزارش PageSpeed Insight

گزارشی که در این صفحه به شما نشان داده می‌شود، گزارشی کامل از آیتم ها و فاکتورهای مهمی است که تاثیر زیادی روی سرعت صفحات سایت شما می‌گذارند.

آیتم هایی مانند Largest Contentful Paint (LCP)، Interaction to Next Paint (INP)، Cumulative Layout Shift (CLS)، First Contentful Paint (FCP) و Time to First Byte (TTFB) که ما در ادامه، هر کدام از آن ها را به شما معرفی می‌کنیم.

Largest Contentful Paint (LCP) در Page Speed Insight چیست؟

Largest Contentful Paint (LCP) یا همان “بزرگترین آیتم محتوایی”، یکی از مهم‌ترین معیارهای عملکرد یک صفحه وب است که در ابزار PageSpeed Insights مورد استفاده قرار می‌گیرد.

LCP مدت زمانی را نشان می‌دهد که بزرگترین عنصر محتوا در صفحه (مانند یک تصویر، یک بلوک متن یا یک عنصر ویدیویی) برای کاربر قابل مشاهده می‌شود. به عبارت ساده‌تر، LCP نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا قسمت اصلی و مهم یک صفحه برای کاربر بارگذاری شود.

این معیار به این دلیل مهم است که نشان می‌دهد کاربر تا چه حد سریع می‌تواند با محتوای اصلی صفحه شما تعامل کند. پس وقتی LCP پایین است، یعنی دارد نشان می‌دهد که صفحه به سرعت بارگذاری شده و تجربه کاربری خوبی را به بازدیدکنندگانش ارائه می‌دهد.

Largest Contentful Paint (LCP) در Page Speed Insight چیست؟
Largest Contentful Paint (LCP) در Page Speed Insight چیست؟

Interaction to Next Paint (INP) در Page Speed Insight چیست؟

Interaction to Next Paint (INP) هم یکی از معیارهای مهم عملکرد صفحه‌های وب است که در ابزار PageSpeed Insights مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این معیار میزان پاسخگویی یک صفحه وب به تعاملات کاربر را اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر، INP نشان می‌دهد که پس از انجام یک عمل توسط کاربر (مانند کلیک کردن روی یک دکمه یا وارد کردن متن در یک فیلد)، چقدر طول می‌کشد تا صفحه به این تعامل پاسخ دهد و تغییرات لازم را در رابط کاربری ایجاد کند.

یک INP پایین نشان‌دهنده سرعت پاسخگویی بالای صفحه و تجربه کاربری روان‌تر است.

البته این معیار بیشتر برای صفحاتی که تعاملات کاربری زیادی دارند، اهمیت دارد. نه تمام صفحات. مثلا صفحات محصول در فروشگاه های اینترنتی، که دکمه های متعددی مثل افزودن به سبد خرید و انتخاب رنگ بندی و غیره دارند.

Cumulative Layout Shift (CLS) در Page Speed Insight چیست؟

CLS میزان جابه‌جایی‌های ناگهانی و غیرمنتظره عناصر بصری در یک صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند. یعنی نشان می‌دهد که محتوا چقدر در صفحه (بعد از بارگذاری اولیه) جابه‌جا می‌شود و این جابه‌جایی‌ها چقدر برای کاربر آزاردهنده هستند.

برای مثال، اگر یک تصویر بزرگ پس از بارگذاری بقیه صفحه ظاهر شود و باعث شود بقیه عناصر صفحه به پایین حرکت کنند، این یک نمونه از CLS است.

CLS بالا نشان‌دهنده تجربه کاربری نامطلوب است و می‌تواند باعث شود کاربران از سایت خارج شوند. 

Cumulative Layout Shift (CLS) در Page Speed Insight چیست؟
Cumulative Layout Shift (CLS) در Page Speed Insight چیست؟

First Contentful Paint (FCP) در Page Speed Insights چیست؟

یکی دیگر از معیارهایی که در گزارش page speed Insights به شما ارائه می‌شود، عددی تحت عنوان FCP است.

FCP همان مدت زمانی است که اولین عنصر محتوایی در صفحه برای کاربر قابل مشاهده شود. عنصری که می‌تواند یک تصویر، یک بلوک متن یا هر عنصر دیگری باشد که محتوای قابل تشخیصی را به صفحه اضافه کند.

FCP به عنوان یک شاخص مهم برای سرعت بارگذاری اولیه صفحه در نظر گرفته می‌شود و به ما می‌گوید که چقدر طول می‌کشد تا کاربر اولین نشانه‌ای از بارگذاری صفحه را مشاهده کند.

هرچقدر FCP پایین تر باشد، نشان می‌دهد که صفحه به سرعت بارگذاری شده و تجربه کاربری بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد.

Time to First Byte (TTFB) در Page Speed Insights چیست؟

آخرین عددی هم که در گزارش page speed insight از وضعیت صفحه مورد نظر شما در اختیارتان قرار می‌گیرد، ttfb است. Time to First Byte (TTFB) زمانی را به شما نشان می‌دهد که مرورگر اولین بایت از یک صفحه وب را از سرور دریافت می‌کند.

یعنی TTFB، همان مدت زمانی است که از لحظه درخواست صفحه توسط مرورگر تا زمانی که سرور اولین پاسخ را ارسال می‌کند، می‌گذرد.

این معیار هم جزو معیارهای بسیار مهم تست سرعت سایت است. زیرا نشان می‌دهد که سرور چقدر سریع به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهد. 

TTFB پایین به معنی پاسخگویی بالای سرور و عملکرد بهتر سایت است. ضمن اینکه عوامل مختلفی مانند سرعت اتصال به اینترنت، ترافیک سرور، پیکربندی سرور و کدگذاری صفحه هم می‌توانند بر TTFB تاثیر بگذارند. 

بد نیست که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، سری هم به مقالات “دلایل بالا نیامدن سایت“، “مقایسه هاست داخل و خارج” و “چرا سرعت سایتم کند است؟” بزنید تا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت سرعت سایت به دست بیاورید.

Time to First Byte (TTFB) در Page Speed Insight چیست؟
Time to First Byte (TTFB) در Page Speed Insight چیست؟

مزایای Page Speed Insight در مقابل GT-Metrix

هم ابزار Page Speed Insights و هم ابزار GTmetrix، کاربردها و مزایای بسیار زیادی برای وبمسترها دارند. اما چون ابزار page speed insight توسط خود گوگل ارائه شده است، در برخی از جزئیات، خصوصا در مباحت مربوط به سرعت، بهتر از gt metrix عمل می‌کند.

در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین مزایای page speed Insights در برابر gtmetrix اشاره می‌کنیم:

  • تطابق مستقیم با الگوریتم‌های جستجوی گوگل: Page Speed Insights مستقیما با الگوریتم‌های جستجوی گوگل هماهنگ است.
  • تمرکز بر Core Web Vitals: این ابزار روی Core Web Vitals (که معیار بسیار مهمی برای تجربه کاربری و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو است) متمرکزتر است.
  • داده‌های دنیای واقعی: Page Speed Insights از داده‌های دنیای واقعی برای ارزیابی عملکرد وبسایت شما استفاده می‌کند. نه داده‌های آزمایشگاهی و sample.
  • بهبود مستمر: گوگل مرتبا Page Speed Insights را به‌روزرسانی می‌کند تا با آخرین بهترین روش‌ها و استانداردهای صنعت همگام باشد. 
  • یکپارچگی با Google Search Console: Page Speed Insights را می‌توان با Google Search Console ادغام کرد تا به شما یک نمای کلی جامع از عملکرد وبسایت و فرصت‌های بهینه‌سازی آن ارائه دهد.

کسب بهترین رتبه، در Page Speed Insight

با توجه به اهمیت بسیار زیاد کسب رتبه های خوب و عالی در ابزار pageSpeed Insights، احتمالا شما هم تصمیم گرفتید که سر و سامانی به اوضاع سایتتان بدهید و نمره‌های سایتتان را در این ابزار، بهتر کنید.

اگر اینطور است، به خوب محتوایی مراجعه کردید. چون ما، تیمی متشکل از متخصصانی حرفه‌ای در زمینه افزایش سرعت سایت در ایران هستیم، که می‌توانیم به شما کمک کنیم، رتبه های سایتتان را در ابزار pageSpeed insight، بهتر و بهتر کنید.

تیم دولوپ با تکیه بر تجربه‌ای چندین ساله از کار روی انواع و اقسام وبسایت های تخصصی وردپرسی و اختصاصی، و با کمک به روز ترین و نوین ترین ابزارهای خارجی، فرایند بهبود رتبه سایت شما در ابزار page speed insight را برایتان عملیاتی می‌کند.

پس اگر شما هم به خدمات ما نیاز داشتید، می‌توانید از طریق راه های ارتباطی زیر، با ما تماس بگیرید.

زنگوله
بهترین پشتیبانی سایت در ایران

مطلب زیر را از دست ندید:

در نهایت

بهینه‌ سازی سایت در Page Speed Insights یک فرایند چند مرحله‌ای است که به دانش و مهارت های تخصصی افراد خبره نیاز دارد. پس اگر شما هم به این خدمت نیاز داشتید، بهتر است به جای خود درمانی روی سایتتان (و اسیب زدن به آن)، از ما کمک بگیرید.

سوالات مربوط به بهینه سازی سایت در page speed insight

چگونه می‌توانیم امتیاز Page Speed Insights را بهبود دهیم؟

برای بهبود امتیاز، می‌توانید اقداماتی مانند بهینه‌سازی تصاویر، کاهش حجم کدهای CSS و جاوا اسکریپت، استفاده از کش مرورگر، بهینه‌سازی سرور و کاهش تعداد درخواست‌های HTTP را انجام دهید.

امتیاز موبایل و دسکتاپ به صورت جداگانه محاسبه می‌شوند، زیرا رفتار کاربران در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. برخی از عوامل مانند اتصال شبکه و سخت‌افزار دستگاه، بر سرعت بارگذاری در موبایل تأثیر بیشتری می‌گذارند.

خیر، ابزارهای دیگری مانند GTmetrix ،WebPageTest و Lighthouse نیز برای سنجش سرعت سایت وجود دارند. هر کدام از این ابزارها از روش‌های مختلفی برای ارزیابی عملکرد سایت استفاده می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید
2 دیدگاه ثبت شده است
  1. الان که رفتم توی این سایت رفتم فهمیدم حجم عکس هایی که بارگذاری میکنم توی سایتم خیلی بالاست و برای کاربرام دیر باز میشه چه فرمتی رو پیشنهاد میدین؟